ERC ha enviat una nota informativa en la qual explica que “El projecte aprovat de l’Avinguda Juli Garreta no incorpora la proposta d’ERC i farà passar vehicles i bicicletes pel mateix carril”.
El Govern ho basa en un document de la Generalitat de “Recomanacions per a ens locals per fer vies ciclistes urbanes” que també dona validesa a la proposta d’ERC, fet que confirma que és una decisió política, no tècnica.
Finalment, durant el passat Ple el govern de la ciutat ha tirat endavant la reforma de l’avinguda Juli Garreta sense el carril-bici que des d’ERC plantejàvem, i ho ha fet basant-ho en unes recomanacions que la Generalitat dona per la creació d’espais per a mobilitat sostenible a les ciutats. El que ha “oblidat” és que l’esmentat document recomana també que on sigui viable es substitueixi el carril d’aparcament per un carril bici, com de manera evident és el cas de Juli Garreta, si partim de la base que el Govern va decidir ja d’entrada eliminar les places d’aparcament. Tal com va dir el nostre regidor al Ple, les recomanacions de la Generalitat depenen en gran mesura de les mides dels carrers on s’hi vol fer passar les
bicicletes. En definitiva, el document s’usa de manera parcial per justificar la seva decisió, ja que tècnicament és possible fer el que proposem.
Tindrem un vial on bicicletes, patinets i d’altres mitjans de transport que puguin venir, compartiran espai amb cotxes, quan amb més de catorze metres d’amplada és possible tenir els dos tipus de circulació separats i amb espai suficient per als vianants, pel fet que nosaltres reservàvem dues voreres de tres metres i mig aproximadament a banda i banda.
Des del nostre grup es va fer esment que la decisió presa pel Govern deixa Juli Garreta només com un passeig, amb voreres d’uns quatre metres i mig a banda i banda, oblidant tres aspectos prou importants que la nostra proposta sí que prioritzava sense oblidar dotar l’espai de voreres amples pels vianants:
– Potenciar l’ús de la bicicleta i els mitjans de transport més sostenibles tal com marca l’Agenda 2030 dins dels seus principals objectius i fer-ho a un dels pocs carrers de la ciutat que ho permet.
– Oferir una nova oferta turística amb un carril-bici que voregi la ciutat de llevant a ponent i que passi per tot el front marítim. Una proposta que lliga amb la promoció cada vegada més gran de la Via Verda que arriba a la nostra ciutat. En definitiva una aposta per un model de turisme que cuida el territori.
– Evitar que l’avinguda esdevingui el pas prioritari que escullin els nostres visitants per accedir de l’aparcament del final de la carretera de Tossa a la zona de la platja, i així ajudar al fet que el teixit comercial del centre de la ciutat rebi part d’aquests visitants que hi accedeixi per altres carrers interiors, no només per Juli Garreta.
Com en moltes actuacions del govern, tenim models, segurament amb criteris més racionals. En aquest cas l’ús de la bicicleta de manera més segura i tranquil·la, a un dels pocs carrers amb lloc per fer-ho.