Aquest dijous 26 de setembre al migdia s’han presentat en roda de premsa les línies mestres del nou contracte que regeix el Festival de Porta Ferrada, amb l’empresa The Project com a adjudicatària, i en comparació amb l’anterior situació, “és un gran salt qualitatiu i quantitatiu”, en paraules de l’alcalde, Carles Motas.
“Això ens permet encarar molt millor el futur a cinc anys vista, i molt especialment fer una edició espectacular coincidint amb el seixantè aniversari”, ha indicat. Per l’alcalde guixolenc, el Festival és ja un projecte de país, essent el més antic de Catalunya, i més encara després del contracte, que el fa més gran. “Crec que es un canvi molt substancial respecte al que teníem ara. I si ara ens sentíem molt contents de ser el festival degà del país, crec que amb aquest salt qualitatiu estem passant a fer un projecte d’unes dimensions de país molt més important, no només per la xifra en la qual s’augmenta la contractació sinó pel nombre d’espectacles que farem a la ciutat”.
En l’acte amb periodistes hi ha participat l’alcalde, Carles Motas, el regidor encarregat del Festival, Josep Saball, i el primer tinent d’alcalde, Josep M. Muñoz. Josep Saballs ha recordat que en els darrers anys el festival ha “anat evolucionant en una programació d’èxit, sense perdre els orígens d’on veníem”. Referint-se al nou contracte ha comentat que la idea “és continuar creixent sosteniblement sense perdre d’on venim, dels orígens que té Porta Ferrada”.
L’aportació de l’Ajuntament en aquesta nova etapa es manté i seran 380.000 euros “amb una diferencia: en el contracte anterior era una subvenció” i el que es farà ara es una aportació “perquè la ciutat no vol aportar menys al Festival sinó que vol fer una aportació ferma i decidida perquè la projecció sigui en positiu”.
Amb la nova proposta el Festival augmentarà en dies de programació, es faran una quarantena d’espectacles, l’empresa ha d’aportar un mínim de 1.250.000 euros en contractació artística —el mínim, en l’anterior contracte, era de 750.000—, una inversió en 225.000 en comunicació, 280.000 euros en inversió en espais públics on es fa el Festival —xifra repartida en els 4 anys—, i programar: 20 espectacles a l’Espai Port, 7 al Guíxols Arena, 5 al Teatre Auditori, 4 a l’Església i 3 de carrer, així com es mantindrà un Festival de comèdia i monòlegs, fer una proposta atractiva a youtubers, gammers o influencers —per tenir nous públics— i tenir un partner d’alta qualitat per l’oferta gastronòmica del Village.
Saballs ha recordat que no es vol convertir el Festival en “elitista” i que per tant s’ha marcat com a topall de preu mitjà de les entrades 50 euros, i que amb aquesta mesura “garantim que hi hagi entrades més assequibles i que també la promotora tingui la possibilitat de portar artistes reconeguts”.
El regidor també ha explicat que una de les condicions del nou contracte és que “el festival sigui per la Ciutat” de tal manera que es vinculi el Porta Ferrada amb activitats locals. En la propera edició del 2020 hi ha l’obligatorietat de programar dos espectacles a l’Espai Port que aniran relacionats directament amb la Capitalitat de la Sardana que recau en Sant Feliu de Guíxols aquest proper any.
Una altra de les obligacions serà en les edicions 2020, 2022 i 2024, perquè hi hagi una coproducció de l’Escola de Música de la ciutat, de gran format, també a l’Espai Port. Una altra de les propostes és que cada any es programi un concert amb música dels compositors locals Juli Garreta, Josep Maria Vilà, Josep Grabalosa, entre altres, “per mantenir els orígens del Festival”.
A continuació podeu escoltar a Josep Saballs explicant a Ràdio Sant Feliu aquesta nova etapa del Festival: