I després

EL FUTUR DE LA “PEPITA”, SOBRE UNA BASE SECA

Compartiu aquesta història

La primera fase de reurbanització del passeig de Rius i Calvet, les obres del qual està previst que comencin el mes de desembre, també inclouen la remodelació de les dues placetes de l’àmbit, les de Sant Pere i Ferran Agulló. Aquesta darrera acull des de l’any 1963 un estany d’aigua amb l’escultura de Joan Rebull, una dona despullada que, segons l’autor, venia a representar la Costa Brava i que fou batejada popularment com la “Pepita”, una ganxoneria de l’època on es feia coincidir el nom de l’escultura amb el de la dona de l’alcalde de l’època, Joan Puig, que davant les crítiques dels detractors per l’erotisme de la peça -col·locada en plena època franquista- va defensar la seva vessant artística i la categoria de l’escultor.

Després de cinquanta-quatre anys, des del govern es considera que el model ja està prou amortitzat i que, tot i que l’escultura ha de restar en el mateix espai, ho ha de fer sense l’estany i sobre una base seca, ja que les pudors que es desprenen, les bretolades, la presència de mosquits i altres insectes i els costos del constant manteniment així ho aconsellen. De fet, ja va estar uns quants anys sense aigua perquè les instal·lacions estaven molt malmeses i per les queixes dels veïns per les males olors i s’hi va fer una intervenció “frenant les filtracions, pintant, canviant la bomba, filtres, ordenant la vegetació i posant-hi peixos”, segons publicàvem en aquest web.

El fet que es pogués deslocalitzar l’escultura, o bé que desaparegui l’estany, ha generat opinions contràries a la decisió del govern, com ara les notes enviades als mitjans per part de Guíxols des del carrer ,en la qual critica la falta de participació ciutadana en el projecte global on també s’hi fa una referència a l’escultura, també hem tingut accés a una al·legació de l’Associació Amics del Museu i s’ha fet una recollida de signatures a la plataforma change.org, promoguda per un ciutadà.

Qualsevol canvi d’un element en el paisatge urbà genera opinions confrontades, com en el seu dia va succeir amb l’obra dedicada a l’amistat, de Felip Masjoan, que es trobava a la rotonda d’El Portalet o la de la sirena Lí.lia (símbol del Festival de Cinema Amateur), que va passar de la font dels jardins Juli Garreta a la falda d’El Salvament i, ambdues, varen acabar exposades en els giratoris de la ronda de ponent. O com fou el cas de la màquina del tren, que s’exposava en un lloc preferent dels jardins Juli Garreta i que es va traslladar a l’interior d’El Tinglado.

El regidor d’urbanisme, Josep Saballs, declarava a la nostra emissora que l’escultura continuarà en aquell àmbit “perquè es troba a la plaça Ferran Agulló i perquè està davant de mar i d’un dels paisatges més emblemàtics de la Costa Brava. És evident que no posarem aquesta escultura en un lloc que no s’escaigui perquè no tindria cap sentit, el que sí que traurem és l’aigua per una qüestió de salubritat, estem parlant d’un espai públic que genera males olors, molèsties, mosquits i, en definitiva, mala imatge”.

El període d’al·legacions, que s’ha allargat fins el proper divendres dia 8 de setembre, sobre les quals el regidor comentava que “tothom que ho considera n’està presentant alguna i nosaltres les estudiarem amb tot el respecte i ho resoldrem, però fent prevaldre els arguments abans esmentats”.

 

El més llegit

I després