Segons publica el diari La Vanguàrdia, el radar ubicat al tram de la carretera C-31 a l’alçada de Castell d’Aro (pocs metres després de la sortida Sant Feliu Nord i S’Agaró en direcció a Palamós), va camí d’esdevenir un radar de rècord i un dels més rendibles de la xarxa viària gironina. Des que es va posar en funcionament, el passat 25 de juliol, milers de conductors han estat enxampats conduint a més velocitat de la permesa en un tram on cal anar a menys de 80 km / h. Segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT), les sancions fermes imposades per aquest radar fix fins el 28 de desembre havien arribat a les 20.973.
Això significa que l’aparell detecta cada mes una mitjana de gairebé 4.200 infraccions, 133 al dia. Així les coses, en menys de mig any, aquest dispositiu porta gairebé la meitat de multes que el total de sancions imposades per excés de velocitat l’any 2010 a tota la província: els 33 radars de la demarcació van imposar 46.300 sancions i recaptar prop de dos milions.
Tal és l’activitat d’aquest radar, que moltes de les denúncies s’amunteguen a les oficines de Correus, per a sorpresa dels infractors. “Quan vaig arribar a l’oficina de Correus em van dir que tenia quatre multes pel mateix radar i el noi que estava davant meu, ¡set!”, Explica Sílvia Adam, comercial del sector del suro, que realitza gairebé cada dia el trajecte entre Pals i Platja d’Aro. Es coneix el recorregut com el palmell de la mà, ja que fa deu anys que efectua la mateixa ruta. En menys d’un mes havia acumulat les multes per anar a 100, 102, 104 i 108 km / h. Infraccions considerades greus segons Trànsit que li van suposar 400 euros de multa (100 per cadascuna d’elles), encara que no li van retirar cap punt del carnet. Menys sort va tenir Rosa, una veïna de Girona que sovint sol anar a Palamós, on té una segona residència. En 35 dies, entre 19 de setembre i 23 d’octubre, havia acumulat cinc multes per excés de velocitat, de les quals dos implicaven la retirada de dos punts del carnet de conduir. Les infraccions sumaven 900 euros, que en ser pagades dins del límit del descompte quedar a la meitat.
El punt quilomètric on es troba aquest radar, el 312,78, forma part de l’autovia de 48 km que enllaça Vidreres i Palafrugell. Al llarg d’aquesta carretera desdoblada, que condueix a la Costa Brava centre i que habitualment a l’estiu concentra retencions, es pot circular a 100 km / h excepte en alguns trams, on la velocitat màxima permesa és inferior. El titular de la carretera, el Departament de Territori i Sostenibilitat, justifica el senyal de 80 perquè hi ha “un revolt pronunciat”. No obstant això, alguns conductors asseguren que el radar està estratègicament situat amb l’objectiu de caçar el màxim de conductors possible.
Sílvia Adam esgrimeix que, entre que apareix el senyal vertical amb fons fluorescent que obliga a anar a 80 km / h, i es veu el radar transcorren escassos metres. “Quan veuen el senyal molts conductors frenen de cop i volta, la qual cosa pot ocasionar un xoc en cadena. Altres es veuen obligats a avançar per l’altre carril, de manera que poden superar el límit permès”, exposa. La veritat és que abans de trobar-se amb aquest senyal i arribar a la desviació que condueix cap a S’Agaró, Castell d’Aro i Sant Feliu de Guíxols Nord, ja hi ha un altre cartell de 80 km / h que pot passar desapercebut per molts conductors, ja que metres abans hi ha una altra senyal vertical de 100 km / h. Actualment, existeixen a la província de Girona 38 radars. Tot aixó pel bé dels ciutadans i sense afany recaptatori.