El nombre d’alumnes inscrits a l’escola d’adults de Sant Feliu per obtenir el graduat d’educació secundària (equivalent a l’ESO), per accedir a cicles formatius de grau superior o la Universitat ha crescut un 22% respecte a les dades d’abans de la crisi econòmica, informa El Punt Avui. Al curs 2005-06 hi havia 482 alumnes, però ara ja suposen 590 dels 874 usuaris que en total té el centre –on també s’imparteixen cursos de català, francès, rus, alemany i diverses disciplines informàtiques.
El director del centre, Antoni Ferrer, explica que a més de Sant Feliu, donen servei a la població de la Vall d’Aro i municipis com Llagostera o Cassà. En alguns casos, com els cursos de preparació per als cicles de grau superior d’FP, han hagut de doblar grups, “després que un any es van quedar més de 70 persones sense plaça”.
El govern local analitza dues opcions per fer créixer les dependències de l’escola, al centre cívic de Vilartagues, però mentrestant l’equip docent ha aconseguit absorbir la demanda ampliant les franges horàries de funcionament. Així doncs, han encabit fins a tres torns d’activitat entre les 9.00 h i les 21.00 h.
Fa una dècada, expliquen, no tenia sentit fer classes al matí ja que molts alumnes treballaven i només podien aprofitar la tarda per completar la formació. Ara, però, amb força inscrits sense feina, l’horari matinal és atractiu per als més joves, per exemple.
Factors com l’alt índex de fracàs escolar dels últims anys i l’atur juvenil creixent han imposat un canvi de perfil de l’alumnat: “Ara ens trobem més problemes típics d’institut”, admet la cap d’estudis, Àngels Río. Com més grans són els alumnes, habitualment estan més motivats, mentre que amb els joves de vegades es troben amb conflictes com ara l’absentisme. “Hi ha hagut alguns suspensos perquè no han arribat al 80% d’assistència obligatòria, i no entenen que no hàgim avisat abans els pares”, revela el director. Amb tot, les xifres acadèmiques globals són positives. El percentatge d’alumnes que superen els exàmens externs oscil·la entre el 80 i el 85% d’èxit.
L’altre fenomen característic a les escoles d’adults és l’alta matriculació viva. La preinscripció no funciona perquè a l’estiu qui té un contracte no es planteja estudiar a la tardor. Quan acaba la temporada alta, el panorama canvia. I a l’altre extrem: les vacants d’alumnes que pleguen si troben feina durant el curs es cobreixen amb una llista d’espera.
Per aquest motiu, alternen l’ordre en què s’imparteixen les matèries perquè els que hi tornen completin els mòduls que tenien pendents. També concentren continguts en menys dies per estalviar desplaçaments diaris als matriculats de fora, ja que hi ha gent amb dificultats per pagar-se el transport.