L’Equip de Govern de l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha difós un comunicat en el qual explica els criteris que han hagut d’aplicar per tal de contemplar la modificació de les Ordenances Fiscals per al 2012 que es varen aprovar en el Ple Extraordinari del passat dilluns i que diu textualment:
El Ple Extraordinari del passat dilluns dia 24 va aprovar les Ordenances Fiscals de l’Ajuntament de Sant Feliu per a l’any 2012, que presenten un seguit de variacions segons la tipologia a resultes dels canvis econòmics generals que també afecten i incideixen en l’economia de la ciutat. Com a premisses de partida es pretenen mantenir tots els serveis municipals malgrat la disminució d’ingressos (benestar, equipaments esportius, manteniment escoles…), i alhora congelar aquells impostos i taxes que incideixen directament sobre l’activitat econòmica. Quan des de l’equip de govern es comentava que l’Ajuntament pateix una disminució d’ingressos això es a causa la manca de subvencions, retorn de diners a l’Estat, puja d’interessos dels crèdits bancaris, aturada de l’activitat en la construcció i augment de serveis.
Dels cinc impostos de l’Ajuntament, tres es congelen (IAE, impost de construcció i plusvàlues) i a dos (IBI i impost de vehicles) s’hi aplica un increment inferior a l’IPC de les comarques Gironines (5,7%); en concret el 3,4%. Un parell d’exemples sobre els vehicles. Un cotxe d’uns 10 cavalls fiscals, que al 2011 tenia un impost de 65 euros, al 2012 en tindrà un de 67,2 euros, augmentant, per tant, en 2,20 euros (3,38%). I una motocicleta de més de 250cc fins a 500cc veurà incrementat el seu impost en un 0,9%, el que significa un augment de 0,28 euros. Alhora, i pel que fa a l’IBI, un pis d’uns 95m2 a Mas Balmanya, d’un valor cadastral de 34.220 euros, passarà d’un impost de 334,63 a 345,99 euros (un increment de l’11,36 euros).
Les bonificacions existents fins ara es mantenen (família nombrosa…), i se’n crea una de nova per a la rehabilitació d’habitatges, la qual és del 95%. També s’aplica una reducció del 35% en el cànon de les parades del mercat cobert, amb la finalitat d’afavorir el seu ressorgiment i alhora promocionar comercialment aquesta zona. Pel que fa a les taxes s’aplica també un increment per sota de l’IPC a bona part d’elles. Aquest increment també se situa en el 3,4%, de manera que per a un habitatge d’ús residencial suposa un increment de 0,44 cèntims d’euro al mes. Las taxes que incideixen directament sobre la viabilitat econòmica d’alguns establiments com és l’ocupació de la via pública (per exemple, les terrasses) es congelen.
Reben un tracte especial els preus públics per a l’Escola Bressol i l’Escola de Música. En ambdós casos l’aportació de la Generalitat ha disminuït. Aquests diners que la ciutat deixarà de rebre, en comptes de fer-los recaure en la seva totalitat sobre els usuaris una part serà aportarà entre tots els ciutadans a través de l’Ajuntament, i una altra (inferior al 50%) l’aportaran directament els usuaris d’aquests dos serveis.
Considerem que cal tractar amb especial rigor la qüestió dels impostos i les taxes, moltes vegades subjectes a demagògia. L’Ajuntament fa mesos que ha iniciat diversos programes d’estalvi i de millora de la gestió, la qual cosa ens permet incrementar les aportacions a l’escola de música i a l’escola bressol, mantenir les inversions a les escoles de primària i seguir fent un seguit d’inversions sense perjudicar els serveis, als quals no es vol renunciar atès que ha costat molts anys poder-los establir. I val a dir que qui més els utilitza no són els més benestants. Pretendre mantenir tot això sense procurar uns increments mínims en alguns dels impostos i taxes suposa haver de retallar serveis i inversions, la qual cosa xocaria frontalment amb els principis de l’actual equip de govern.