La comarca del Baix Empordà disposa, des d’aquest mes d’agost, d’una unitat mòbil per atendre les necessitats sanitàries o socials d’emergència dels usuaris del Servei Local de Teleassistència (SLT) de la Diputació de Girona (actualment, 718). La unitat mòbil, que està integrada per un professional sociosanitari amb una moto (una Piaggio MP3 Yourban de 300 centímetres cúbics), vetlla per aquelles persones que pateixen algun problema a casa seva i requereixen ajuda. El nou servei, amb seu a Palamós, és operatiu els 365 dies de l’any, de dilluns a divendres de 8 a 20 h, i els dissabtes i diumenges de 10 a 20 h. La nova unitat mòbil complementa els serveis que ja presta des del Centre d’Atenció amb el desplaçament al domicili d’aquelles persones que ho necessiten.
En el cas del Baix Empordà, disposar d’una moto facilita la mobilitat i l’aparcament del vehicle durant els mesos d’estiu, en què hi ha molta afluència de trànsit en aquesta zona de la Costa Brava. Tot i això, durant els mesos de tardor i hivern s’utilitzarà un cotxe, de la mateixa manera que en les altres comarques. La unitat mòbil del Baix Empordà donarà cobertura a les persones usuàries del Servei Local de Teleassistència que s’atenen en col·laboració amb les àrees bàsiques de Serveis Socials del Consell Comarcal del Baix Empordà i dels ajuntaments de Sant Feliu de Guíxols i de Palafrugell.
Les funcions principals de la unitat mòbil són atendre les emergències sanitàries i socials dels usuaris en aquelles situacions en les quals no cal la intervenció dels serveis públics d’urgències (ambulància, policia, bombers…), tot i que també hi pot donar suport. Així mateix, s’encarrega de fer seguiments domiciliaris d’aquelles persones que tenen necessitats derivades de problemes de salut o situacions de soledat, per vetllar pel seu benestar. El servei també dóna suport als usuaris que el necessitin i actua davant de situacions extraordinàries, com poden ser incendis, esfondraments o problemes pels efectes meteorològics adversos.
El Servei Local de Teleassistència, que funciona des del 2008 està implantat a tota la demarcació (tret de la ciutat de Girona) i actualment atén 5.960 persones majors de 65 anys. Això representa el 5,15 % dels gironins d’aquesta franja d’edat. El Centre d’Atenció del SLT va gestionar l’any passat 162.035 trucades, i les dues unitats mòbils, fins al moment operatives, van fer 1.527 intervencions domiciliàries, d’entre les quals, 158 emergències.
El servei va dirigit a aquelles persones grans o discapacitades que volen continuar vivint a la seva llar amb seguretat i tranquil·litat. Els usuaris disposen d’un terminal que connecta casa seva amb un centre d’atenció a través de la línia telefònica (operatiu les 24 hores del dia, els 365 de l’any) i que poden activar des de qualsevol punt de l’habitatge per mitjà d’un penjoll que han de dur sempre a sobre. Els usuaris reben, a més, visites periòdiques de treballadors socials del Servei, que avaluen la seva situació, per tenir un informe actualitzat i poder donar una resposta ràpida i eficient davant de qualsevol emergència o requeriment. Així mateix els visita un equip de tècnics que s’encarreguen d’instal·lar els terminals i de fer el manteniment del servei.