El passat divendres 8 de juny, coincidint amb el Dia Internacional dels Arxius, l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols i l’Associació d’Arxivers – Gestors de Documents de Catalunya han signat un acord de col·laboració pel qual la ciutat guixolenca acollirà el proper any 2019 el XVII Congrés d’Arxivística de Catalunya i Gestió Documental. El Congrés d’Arxivística i Gestió Documental se celebra cada dos anys i és l’esdeveniment de referència en l’àmbit de l’arxivística en tot Catalunya. Aplega més de 350 professionals de l’arxivística i gestió de documents i hi participen també diversos especialistes d’àmbit internacional, amb l’objectiu d’obrir un espai de debat i de renovació de coneixements sobre la professió.
El Congrés se celebrarà a Sant Feliu de Guíxols els dies 9, 10, 11 i 12 de maig de 2019 i se centrarà en les estratègies que porten a terme els Arxius per a la dinamització cultural i la difusió entre el gran públic del patrimoni documental que custodien. Precisament, l’ús dels documents amb finalitats pedagògiques, com a eina de divulgació i comprensió de la identitat i la memòria col·lectives, és una de les línies d’actuació principals de l’Arxiu Municipal de Sant Feliu de Guíxols per mitjà dels anomenats Tallers d’Història. Cada Taller aborda monogràficament un tema vinculat a la història, el patrimoni i la cultura de Sant Feliu, que es treballa a partir de les fonts documentals amb la programació de sessions als diversos centres educatius, l’elaboració de dossiers, contes i materials pedagògics de suport als docents, etc. Els Tallers d’Història han tractat temes com l’antic tren de Sant Feliu a Girona, el món del suro o la figura del científic i mecenes guixolenc Rafael Patxot.
L’edició del XVII Congrés d’Arxivística de Catalunya i Gestió Documental comptarà com a novetat amb la programació de diverses activitats per al públic en general. Es tracta d’obrir el tema del congrés als ciutadans, amb propostes que defugin l’àmbit acadèmic i que permetin, de forma amena i didàctica, sensibilitzar la societat del valor que tenen els documents com a testimonis per a apropar-nos al coneixement del passat i entendre millor com s’ha conformat la nostra identitat i el nostre entorn. Alhora, la celebració del Congrés d’Arxivística serà també una bona oportunitat per donar a conèixer entre els seus assistents els atractius de la nostra ciutat i la seva oferta d’oci i lleure.
En paral·lel a la signatura del Conveni, el Ple de l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols s’ha adherit recentment a la Declaració Universal dels Arxius (DUA), aprovada l’any 2010 pel Consell Internacional d’Arxius (ICA), òrgan creat per la UNESCO el 9 de juny del 1948. Aquesta declaració té com a finalitat reconèixer el paper clau dels arxius tant en la transparència administrativa i en la rendició de comptes democràtica com en la preservació de la memòria social col·lectiva i en la investigació històrica. A aquests efectes, la DUA promou el bon exercici de la professió d’arxiver i la conservació i difusió del patrimoni documental, tan públic com privat.
A la imatge de Pere Carreres, d’esquerra a dreta: Mercè Aymerich (vocal de Relacions Institucionals de l’Associació d’Arxivers), Josep Melcior Muñoz (regidor d’Hisenda i Règim Intern), Joan Soler (president de l’Associació d’Arxivers), Carles Motas (alcalde de Sant Feliu de Guíxols) i M. Àngels Suquet (directora de l’Arxiu Municipal de Sant Feliu).