La neteja de les restes de residus i la brutícia que es diposita entre els contenidors de Sant Feliu de Guíxols encara és una operació feixuga. Com que el procés de recollida i buidatge està automatitzat, els recipients no tenen rodes, i per eliminar la brutícia era necessària la coincidència de tres vehicles: un camió que aixequés –un per un– els contenidors, el vehicle amb la bomba d’aigua a pressió i el dels escombriaires que retiraven les restes sòlides.
Fins ara, per netejar cada illa de cinc o sis contenidors, l’operació es podia allargar diversos minuts, amb la consegüent retenció de trànsit en carrers d’un sol carril. En endavant, però, el procés s’accelerarà amb la instal·lació d’un seguit d’estructures d’acer que són compatibles amb el sistema de càrrega automatitzat però eleven uns centímetres els contenidors respecte al nivell del paviment.
Moltes queixes veïnals se centren sovint en la imatge de brutícia dipositada al voltant de les illes i les males olors. De fet, en els últims mesos han estat l’origen de la major part de crítiques –gairebé sempre il·lustrades amb fotografies– que l’alcalde rep al seu perfil a la xarxa social Facebook..
El regidor de Serveis, Quim Clarà, justifica en el diari El Punt Avui, que el dispositiu per mobilitzar tres vehicles, a més de ser ineficient, n’alentia molt la neteja i feia espaiar la freqüència per la dificultat de completar totes les bateries d’aportació de deixalles repartides pel terme municipal.
Amb la plataforma, en canvi, ja no cal la intervenció dels camions –ni tampoc mobilitzar-los en el cas que s’hi detectés un excés de brutícia. El regidor explica que el vehicle amb la mànega a pressió podrà treballar de manera autònoma, igual que les brigades d’escombriaires de Cespa, l’empresa que n’explota la concessió del servei.
Les primeres plataformes ja s’han instal·lat en punts com la part baixa de l’avinguda Europa o el passeig dels Guíxols, a tocar dels jardins de Juli Garreta. Aquesta última, però, va requerir alguns retocs ja que l’alçada inicial dels contenidors respecte a la vorera era excessiva i complicava l’accionament dels pedals que serveixen per aixecar les tapes.
Tot i que es requereix una inversió extraordinària, el regidor explica que no suposaran cap sobrecost perquè s’hi destinarà el romanent previst per a la reposició de contenidors però que finalment no havia calgut gastar. La previsió de Clarà és la d’anar ampliant el nombre d’estructures al llarg de les pròximes setmanes, a mesura que es vagin fabricant.